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© 2017 by Nicola Evangelisti. 

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Most of my work explores the relationship between order and chaos, and also between other cosmological theories: my light installation cycles “Spatial Structures” and  “Cosmic Hypothesis” are constructed out of mathematical principles. “Space Structures” are obtained through LED lights, plastic materials, crystals and mirrors I obtained through carving techniques of my own devising.

My signature “Lightning” works epitomize the complexity and polarity of nature, and it is one of the many expressions of fractal geometry, such as leaf veins, butterfly wings, animal venous systems, water’s trickling…

L’attrazione naturale di Nicola Evangelisti per problematiche scientifiche e cosmologiche ha orientato il suo lavoro artistico verso una progressiva conquista e riqualificazione dello spazio fisico, in un continuo tentativo di sintesi dell’ordine naturale. Un’archeologia del futuro e del futuribile che, nella scomposizione delle cause prime della materia e nelle premesse teoriche, trova la sua dimensione esplicativa e la sua peculiarità drammatica. Il ciclo di opere “Chromocosmos” attraversa almeno due delle grandi arterie d’abbondanza che informano la poetica dell’artista: la speculazione filosofica e concettuale, propedeutica allo sviluppo reale di una nuova riformulazione dello spazio. La mutazione cromatica in tempo reale utilizza la tricromia digitale per attraversare la luce fluttuante nella complessità del reticolo micromacrocosmico, alterando la sensibilità spaziale.

La luce, materia/anti-materia, nella misura in cui è inconsistente, impalpabile, impercettibile, naturalmente portata ad espandersi, ad estendersi, è fermata nel solco tracciato dall’artista e proiettata verso una dimensione riconducibile ai principi generali dello spazio. Nella visualizzazione delle mutevoli dinamiche della realtà si produce un’ulteriore e personale ipotesi cosmica che, attraverso la geometrica ricerca e ricostruzione del caos originario, del tutto antieuclidea, ritrova l’essenza intatta della struttura spaziale: un equilibrio instabile costantemente esposto alla precarietà degli eventi, specchio di forme evolutive attraversando il quale si riesca a tessere visivamente una ragnatela ottica di costruzioni liquide e biomorfe.

La luce, da mezzo, tramite necessario ad esaltare il dettaglio, diviene essa stessa soggetto e protagonista, opera d’arte totale capace di ristabilire distanze e formulare domande; nella dimensione dell’infinito riflesso, nelle ombre, nelle digradanti gradazioni di toni si consuma un intreccio di piani, un incastro di prospettive, una sinergia in cui il particolare previene, prevale e contiene il tutto di cui si compone. Il movimento è centrifugo, centripeto e-statico assieme, le corrispondenze di analogie cosmologiche ipotizzano questioni ripercorse ancor prima di averle conosciute, frammentate ai limiti  di memorie pre-coscienti lasciate riandare all’infinire.

 

 

Nicola Evangelisti’s natural attraction towards scientific and cosmological themes oriented his artistic work towards a progressive conquer and redefinition of the physical space, in a continuous attempt to synthesize the natural order of things.

An archeology of the future and futurity that, by breaking down the matter’s first cause with its theoretical premises, finds its explicative dimension and its dramatic peculiarity.

The series of works “Chromocosmos” cuts straight into at least two of the great abundance arteries which are feeding the artist’s poetry: the philosophical and conceptual inquiry, propaedeutical to the real developing of a new space formulation. The real-time chromatic rotation exploits the three-colour digital process to cut through the fluctuating light, in the complexity of the space lattice, altering the spatial sensibility.

The light, being matter and antimatter at the same time, for the extent of its flimsiness, intangibility, imperceptibility, with its natural tendency to expand and extend itself, is stopped in the groove traced by the artist and projected toward a dimension referable to the space general principles. In the visualization of the reality’s virtual dynamics a further and personal cosmical hypothesis is born. Through the fully non-Euclidean geometrical research and rebuilding of the original chaos, the intact essence of the spatial structure is found again: an unstable equilibrium constantly exposed to the uncertainty of elements, a mirror of evolutive forms that, after being crossed, lets one to visually spin an optical spiderweb of liquid, biomorphic constructions.

The light, from being a means, a necessary medium to exalt the details, becomes subject and protagonist, a complete artwork in itself, capable of reestablishing distances and formulate questions; in its mirrored infinite dimensions, in the shadows, in its tonal shading an interweave of planes is consumed, creating a perspectives network, a synergy where the detail forestalls, prevails and contains the whole by which it is made.

The movement is centrifugal, centripetal and static altogether, the correspondences of cosmical analogies are supposing inquiries retraced even before having known them, fragmented up to the point of being a mislaying of preconscious memories left free to go back to the infinite.

 

Alberto Gross  2010